Saaben från laadan i Hörneåskogen
Umeå är utsedd till kulturhuvudstad i Europa år 2014. Av denna anledning måste Becken-Webben lägga på ett järn, och höja den kulturella nivån inom Umeå Kommun.
Nu är det inte vilket järn som helst utan järn som kan återvinnas från Hörneåskogen, en Saab 96. Denna arma bil lär inte existera längre i sin forna form. Av fyra artiklar om byns fyra framdragna skrotbilar är detta nummer 3, för den läsare som börjar oroa sig. Trots skrot måste sägas att dessa rostiga artiklar tycks generera en del respons från läsare, och med följdartiklar skrivna.
Bild 1. En vit Saab, som Becken-Webbens Redaktör tycks ha fattat intresse för.
I sedvanlig ordning ska vi återge lite bilhistorik, om Saab. Saabs företagshistoria är i högsta grad aktuell. Denna artikel tillägnas Saab med förhoppning att Saab i Trollhättan får leva vidare i den ena eller andra formen. Saab är och förblir en del av den svenska historien, något som knappast behöver förtydligas.
Bild 2. Saab 96, kan utläsas på chassiplåten. Med lite förstoring ses nummer 166208. Detta nummer bär på en historia som för stunden lämnas därhän. Orden ’Svenska Aeroplan AktieBolag’ – talar sitt tydliga SAAB-språk, med historia från de våldsamma krigsåren. Istället för produktion åt Svenska flygvapnet startades biltillverkning vid slutet av 1940-talet.
Saab 96 tillverkades mellan år 1960 och 1980, hela 20 år. Föregångaren hette Saab 93, med vilken de tidiga 96-modellern hade stora likheter. Under denna tid, fram till mitten av 1960-talet, satsade Saab på tvåtaktsmotorer. Samtid och framtid handlade dock om fyrtaktsmotorer, varpå en V4 sedermera införskaffades från Ford. Tvåtaktsmotorn skrotades för gott år 1968.
Bild 3. Det är svårt att förstå vad som är bak och fram på denna bild. Motorhuven ligger slängd över bakluckan, eller det som återstår av Saabens akterskepp.
Att utläsa årsmodell är säkert lätt för den som besitter detaljkunskap i Saabar. Genom att utforska bilen hoppas vi på ett ungefär kunna ange årtal. Historik kring och av tidigare ägare förblir okänt vid skrivandets stund. Kanske kan detta rådas bot på via läsares försorg.
Bild 4. Här har vi hittat bilens front. Långt ned på djupet i motorrummet skönjas kopplingshuset, medan självaste motorn verkar ha tappats på vägen. Ett svagt minne säger att motorn låg urplockad i ladan där bilen stod.
En tvåtaktsmotor är väldigt kompakt, och enkel, och väl på plats i Saaben så ger den inget imponerande intryck av kraft. Motorn var trecylindrig, med en slagvolym av blott 0.84 liter. Detta gav 38 hästkrafter i standardutförande. Trots detta hade Saab stora framgångar i internationellt bilrally, med modellerna 93 och 96. Legenden ”Carlsson på taket” (Erik Carlsson) lyckades manövrera ut det mesta av konkurrerande bilar. Monte Carlo rallyt (1962 och 1963) är bara en i raden av segrar, under en period av över 10 år.
Bild 5. Saaben är lite trång, tycker man sig ana på denna bild. Det tillhörde inte rutin att förvara reservhjulet på förarsätet. Vi ser även en rostig så kallad ”turistsäng” instoppad i kupén. För de läsare som inte provat en ”turistsäng” kan nämnas att den var en hopfällbar anskrämlig och tung stålrörskonstruktion som inte gav någon bra nattsömn. Mer vanligt förr än nu, reste man runt och turistade hos sina vänner och släktingar, och då drogs turistsängarna fram ur garderoben, eller ur Saaben.
I bild 5 kan man skönja detaljer som sätter adress på bilmodellen. Vi befinner oss vid början av 1960-talet. Bild 5 återger ett stort hål framför ratten. Här satt en horisontell hastighetsmätare och därunder fyra runda mätare samlade i en plastlåda. Denna låda satt infälld i instrumentbrädans plåt, där nu hålet återstår. Senare modeller hade tre till fyra runda mätare direkt infällda i plåtsargen. Saabens instrumentering andades flygplan och cockpit. Likaså ger ratten ledtrådar, med reservation för ifall den så kallade signalhornsringen ramlat bort eller de facto saknas i original i bild 5, med ringens tillkomst år 1963. I bild 4 ser vi att kylaren är placerad ovanför växellådan, bakom där motorn suttit. Detta gör att bilen i alla fall kan dateras till före år 1965 då kylarens placering ändrades till att sitta framför motorn, en detalj som känns mer naturlig idag.
Bild 6. Motorhuven ser tämligen intakt ut. Allt är ju relativt, men den som är intresserad av gamla bilar vet att det i synnerhet är rosten som är ens värsta fiende. Då bilen stått under tak sedan den togs ur bruk kanske vissa detaljer från Saaben borde ha räddats till eftervärlden – det är lätt av vara efterklok.
Det framkommer på nätet att Saab 96 (inklusive kombimodellen Saab 95) tillverkades i fler än 650 000 exemplar under sina 20 år. På nätet hittas en sida med många fina Saab-bilder. Under 96:ans två sista år tillverkades bilen i Finland. Den sista bilen som kom ur fabriken lär ha körts direkt till Saabs eget museum i Trollhättan. Utan att gå in på företagsekonomiska detaljer - må SAAB leva i 100 år - SKÅL!
Gunnar Engström, 2011-11-12
Besökare
Har Du något att berätta? Maila Din berättelse eller artikel till redaktionen.